The course aims at understanding the fundamental characteristics of contemporary architecture, with particular attention being paid to the birth of the Modern Movement. The subsequent questioning of the principles underlying the Modern Movement will also be studied, as will
the proliferation of contemporary languages at the end of the era of mechanization and the introduction of information technology into everyday life occuring alongside the anomalous development of the contemporary metropolis.
Manuals:
- William J. Curtis, L'architettura moderna dal 1900, New York, Phaidon, 2006.
- Josep Maria Montaner, Dopo il movimento moderno. L'architettura della seconda metà del Novecento, Bari, Laterza, 2008.
On the relation between contemporary architecture and urban space evolution:
Patrizia Mello, Metamorfosi dello spazio. Annotazioni sul divenire metropolitano, Torino, Bollati Boringhieri, 2002.
The students that will frequent the lessons have to study only some chapters of the manuals.
More studies in depth:
- Manfredo Tafuri, Francesco Dal Co, Architettura Contemporanea, Electa, 1976.
- Giovanni Fanelli, Roberto Gargiani, Storia dell’architettura contemporanea, Spazio struttura involucro, Laterza, 2006.
- Marco Biraghi, Storia dell’architettura II (1945-2008), Einaudi, 2008.
Two other books according to choice:
- Le Corbusier, Verso una architettura, Parigi, Fondation Le Corbusier, 1966 (edizione italiana a cura di Pierluigi Cerri e Pierluigi Nicolin, Milano, Longanesi, 1984).
- Benedetto Gravagnuolo, Adolf Loos, Milano, Idea Books, 1981.
- Luciano Rubino, Frank O. Gehry Special, Roma, Edizioni Kappa, 1984.
- Giulio Carlo Argan, Walter Gropius e la Bauhaus, Torino, Einaudi, 1988 (ultima edizione 2010).
- Amedeo Belluzzi, Venturi Scott Brown e Associati, Roma-Bari, Laterza, 1992.
- Antonino Saggio, Peter Eisenman. Trivellazioni del futuro, Torino, testo&immagine, 1996.
- Nikolaus Pevsner, Charles R. Mackintosh, Torino, testo&immagine, 1997.
- Peter Reed (a cura di), Alvar Aalto – 1898-1976, Milano, Electa, 1998.
- Conway Lloyd Morgan, Jean Nouvel. Elementi di architettura, Milano, Rizzoli, 1998.
- Alberto Ferlenga, Aldo Rossi. Tutte le opere, Milano, Electa, 1999.
- Milco Carboni (a cura di), Sottsass Associati 1980-1999 frammenti, Milano, Rizzoli, 1999.
- David B. Brownlee, David G. De Long, Louis I. Kahn: nel regno dell’architettura, Milano, Rizzoli, 2000.
- Alexander Tzonis, Le Corbusier. La poetica della macchina e della metafora, Milano, Rizzoli, 2001.
- Ezio Godoli, Il futurismo, Roma-Bari, Laterza, 2001.
- Ezio Godoli, Architetture del Novecento. La Toscana, Firenze, Polistampa, 2001, libro + CD-rom.
- Jean-Louis Cohen, Mies van der Rohe, Roma-Bari, Laterza, 2002.
- Alessandro D'Onofrio, Herzog & De Meuron. Anomalie della norma, Kappa Edizioni, Bologna, 2003.
- Jean Baudrillard/Jean Nouvel, Architettura e nulla. Oggetti singolari, Milano, Electa, 2003.
- Giovanni Damiani (a cura di), Bernard Tschumi, Milano, Rizzoli, 2003.
- Corinna Vasic Vatovec, Leonardo Ricci. Architetto “esistenzialista”, Firenze, Edifir, 2005.
- Rem Koolhaas, Junkspace, Macerata, Quodlibet, 2006.
- Roberto Gargiani, Rem Koolhaas/OMA, Laterza, Roma-Bari, 2006.
- Vincenzo Capalbo, Ezio Godoli, La metropoli futurista. Progetti impossibili. Con DVD. Ediz. italiana e inglese, Firenze, Art Media, 2006.
- Art becomes Architecture becomes Art, A Conversation between Vito Acconci and Kenny Schachter, Küsnacht, Springer-VerlagWienNewYork, 2006.
- Roberto Gargiani, Archizoom Associati. 1966-1974/dall'onda pop alla superficie neutra, Milano, Electa, 2007.
- Guido Incerti, Daria Ricchi, Deane Simpson, Diller + Scofidio (+ Renfro). Architetture in dissolvenza, Milano, Skira, 2007.
- Patrizia Mello, Ito Digitale, Nuovi media. Nuovo reale, Roma, Edilstampa, 2008.
- Patrizia Mello, Design Contemporaneo. Mutazioni, oggetti, ambienti, architetture, Milano, Electa, 2008.
- F. Dal Co, K. W. Forster e S. A. Hadley, Frank Gehry. Tutte le opere, Milano, Electa, 2008.
- Pino Brugellis (a cura di), L’invisibile linea rossa. Osservatorio sull’architettura. Fondazione Targetti, Macerata, Quodlibet, 2009.
- Roberto Gargiani, Beatrice Lampariello, Superstudio, Roma-Bari, Laterza, 2010.
- Benedetto Gravagnuolo, Metamorfosi delle città europee. All'alba del XXI secolo, Napoli, Clean, 2011.
- Rosario De Simone, Il razionalismo nell'architettura italiana del primo Novecento, Roma-Bari, Laterza, 2011.
- Carolina De Falco, Leonardo Savioli. Ipotesi di spazio: dalla casa abitata al “frammento di città”, Edifir, Firenze, 2012.
Two readings according to choice:
1) Architettura e civiltà nel pensiero di William Morris, in: Franco Russoli (a cura di), L’arte Moderna – Architettura e Urbanistica. Forma – Spazio Habitat, Milano, Fratelli Fabbri Editori, 1980, volume n. 11, pp. 259-260.
2) L’importanza delle arti applicate, di Hermann Muthesius, in: Tomás Maldonado (a cura di), Tecnica e cultura. Il dibattito tedesco tra Bismarck e Weimar, Milano, Feltrinelli, 1991, pp. 80-95.
3) Hermann Muthesius, Henry van de Velde, Tra arte e standard in: «Domus» n. 797, Ottobre 1997, pp. 4-6.
4) Arte e tecnica di Peter Behrens, in: Tomás Maldonado (a cura di), Tecnica e cultura. Il dibattito tedesco tra Bismarck e Weimar, Milano, Feltrinelli, 1991, pp. 115-130.
5) Arte e industria di Henry van de Velde, in: Tomás Maldonado (a cura di), Tecnica e cultura. Il dibattito tedesco tra Bismarck e Weimar, Milano, Feltrinelli, 1991, pp. 132-136.
6) Considerazioni di Van de Velde sull’evoluzione dell’architettura, in: Franco Russoli (a cura di), L’arte Moderna – Architettura e Urbanistica. Forma – Spazio - Habitat, Milano, Fratelli Fabbri Editori, 1980, volume n. 11, pp. 261-265.
7) Principi della produzione del Bauhaus di Walter Gropius, Tomás Maldonado (a cura di), Tecnica e cultura. Il dibattito tedesco tra Bismarck e Weimar, Milano, Feltrinelli, 1991, pp. 132-136.
8) Il mondo nuovo di Hannes Meyer, in: Tomás Maldonado (a cura di), Tecnica e cultura. Il dibattito tedesco tra Bismarck e Weimar, Milano, Feltrinelli, 1991, pp. 132-136.
9) Theo van Doesburg – Robert van’t Hoff – Vilmos Huszar – Antony Kok – Piet Mondrian – G. Vantongerloo – Jan Wills, Primo Manifesto della rivista «De Stijl » 1918, in: Mario De Micheli, Le avanguardie artistiche del Novecento, pp. 419-420.
10) De Stijl e l’architettura in: Franco Russoli (a cura di), L’arte Moderna – Architettura e Urbanistica. Forma – Spazio - Habitat, Milano, Fratelli Fabbri Editori, 1980, volume n. 11, pp. 276-278.
11) Dagli scritti di Peter Behrens, in: Franco Russoli (a cura di), L’arte Moderna – Architettura e Urbanistica. Forma – Spazio - Habitat, Milano, Fratelli Fabbri Editori, 1980, volume n. 11, pp. 278-282.
12) Dagli scritti di Le Corbusier, in: Franco Russoli (a cura di), L’arte Moderna – Architettura e Urbanistica. Forma – Spazio - Habitat, Milano, Fratelli Fabbri Editori, 1980, volume n. 11, pp. 292-298.
13) Selezione di Scritti di Wright, in: Franco Russoli (a cura di), L’arte Moderna – Architettura e Urbanistica. Forma – Spazio - Habitat, Milano, Fratelli Fabbri Editori, 1980, volume n. 11, pp. 298-303.
14) Adolf Loos, Ornamento e delitto, in: Adolf Loos, Parole nel vuoto, Milano, Adelphi, 1992, pp. 217-228.
15) Architettura, arte e cultura nel pensiero di Loos, in: Franco Russoli (a cura di), L’arte Moderna – Architettura e Urbanistica. Forma – Spazio Habitat, Milano, Fratelli Fabbri Editori, 1980, volume n. 11, pp. 265-267.
16) Manifesto dell’architettura futurista, in: Franco Russoli (a cura di), L’arte Moderna – Architettura e Urbanistica. Forma – Spazio -Habitat, Milano, Fratelli Fabbri Editori, 1980, volume n. 11, p. 309
17) La città giardino e le New Towns inglesi, in: Franco Russoli (a cura di), L’arte Moderna – Architettura e Urbanistica. Forma – Spazio -Habitat, Milano, Fratelli Fabbri Editori, 1980, volume n. 11, pp. 317-318.
18) Ludwig Mies van der Rohe, Il costruire è legato alla vita (pp. 28-38); Il tempo nuovo (pp. 70-71); Educazione architettonica (pp. 97-100); Omaggio a Frank Lloyd Wright (pp. 101-103); Dove stiamo andando? (pp. 223-224); Sulla civilizzazione (p. 225), L’architettura non è un Martini (pp. 273-276); Elogio funebre di Le Corbusier (p. 291); Elogio funebre di Walter Gropius (p. 303), in: Vittorio Pizzigoni (a cura di), L. M. van der Rohe, Gli scritti e le parole, Torino, Einaudi, 2010.
19) Alvar Aalto, Per un’architettura più umana, in: «Domus» n. 801, Febbraio 1998, pp. 2-3.
20) Robert Venturi, Learning from Aalto, in: «Casabella» n. 658, Luglio-Agosto 1998, pp. 2-3.
21) Kenneth Frampton, Retrospettiva di Alvar Aalto: sei punti focali per il prossimo millennio, in: «Domus» n. 801, Febbraio 1998, pp. 49-51.
22) Oscar Niemeyer, La bellezza serve, in: Oscar Niemeyer, Il mondo è ingiusto, L’ultima lezione di un grande maestro del nostro tempo, Milano, Mondadori, 2012, pp. 21-25.
23) Aldo Rossi, L’architettura della ragione come architettura di tendenza (pp. 345-352); Adolf Loos, 1870-1933 (pp.73-100), in: Aldo Rossi. Scritti scelti sull’architettura e la città, 1956-1972, Macerata, Quodlibet, 2012, pp. 345-352.
24) Aldo Rossi, Gianni Braghieri, Casa di mattoni segnata da finestre. Progetto per Kochstrasse, Südliche Friedrichstadt, Berlino, in: «Lotus International» n. 32, 1981, Marzo 1997, pp. 68-79.
25) Andrea Branzi, Radical Architetture (pp. 107-108); Architettura e Libertà (pp. 109-110), in: Gianni Pettena, La città invisibile, Firenze, Associazione Intercomunale n. 10, 1983.
26) Alessandro Mendini, Architettura per l’uomo dimenticato, in: Gianni Pettena, La città invisibile, Firenze, Associazione Intercomunale n. 10, 1983, pp. 129-130.
27) Superstudio, Utopia-Antiutopia-Topia (pp.184-185); Progetti e Pensieri (pp. 169-170), in: Gianni Pettena, La città invisibile, Firenze, Associazione Intercomunale n. 10, 1983.
28) Archizoom, Distruzione e riappropriazione della città, in: Gianni Pettena, La città invisibile, Firenze, Associazione Intercomunale n. 10, 1983, pp. 73-79.
29) Ettore Sottsass, Il pianeta come festival, in: Antonio Martorana (a cura di), Storie e progetti di un designer italiano. Quattro lezioni di Ettore Sottsass, Firenze, Alinea, 1983, pp. 95-98.
30) Kenneth Frampton, Anti-tabula rasa: verso un Regionalismo critico, in: «Casabella» n. 500, Marzo 1984, pp. 22-25.
31) Pietro Derossi, Ricordi Radicali, in: «Ottagono» n. 99, Giugno 1991, pp. 88-117.
32) Rem Koolhaas, La città generica, in: «Domus» n. 791, Marzo 1997, pp. 3-7.
33) Rem Koolhaas, Alla ricerca del nuovo modernismo, intervista di Bart Loosma, in: «Domus» n. 800, Gennaio 1998, pp. 38-40.
34) Rem Koolhaas, Junk space, in: «Domus» n. 833, Gennaio 2001, pp. 32-36.
35) Rem Koolhaas, “Bigness” ovvero il problema della Grande Dimensione, in: Marco Biraghi e Giovanni Damiani (a cura di), Le parole dell’architettura. Un’antologia di testi teorici e critici: 1945-2000, Torino, Einaudi, 2009, pp. 454-462.
36) Jacques Lucan, Prigioniero volontario dell’architettura (riflessioni sul Grand Palais di Lille di R. Koolhaas), in: «Domus» n. 774, Settembre 1995, pp. 23-24.
37) Un’architettura di frontiera, intervista a Frank O. Gehry di Wilfried Wang, in: «Domus» n. 745, Gennaio 1993, pp. 17-22.
38) Anthony Vidler, Opere recenti di Frank O. Gehry, in: «Casabella» n. 555, Marzo 1989, pp. 4-21.
39) Jean Nouvel, Sul progetto di Architettura, in: «Domus» n. 742, Ottobre 1992, pp. 17-23.
40) Jean Louis Cohen, “Tra concetto e intuizione”. L’architettura di Jean Nouvel, in: «Ottagono» n. 98, Marzo 1991, pp. 38-71.
41) Jean Nouvel, Il futuro sarà fatto di cambiamento, intervista di FrançoisChaslin, , in: «Domus» n. 800, Gennaio 1998, pp. 16-17.
42) Jean Nouvel, La tecnologia come veicolo di nuovi valori, in: «Domus» n. 827, Giugno 2000, pp. 2-4.
43) Robert Venturi, Un’architettura non semplice: un manifesto gentile, in: Marco Biraghi e Giovanni Damiani (a cura di), Le parole dell’architettura. Un’antologia di testi teorici e critici: 1945-2000, Torino, Einaudi, 2009, pp. 121-122.
44) Robert Venturi, Denise Scott Brown, Las Vegas postclassica, in: «Domus» n. 787, Novembre 1996, pp. 9 10.
45) Charles Jencks, La Presenza del Passato, in: Marco Biraghi e Giovanni Damiani (a cura di), Le parole dell’architettura. Un’antologia di testi teorici e critici: 1945-2000, Torino, Einaudi, 2009, pp. 336-338.
46) Jean Baudrillard, Architettura e vuoto, arte e vita, in: «Domus» n. 897, Novembre 2006, pp. 81-88.
47) Toyo Ito, L’immagine dell’architettura nell’era dell’elettronica, in: «Domus» n. 800, Gennaio 1998, p. 26.
48) Conversazione con Jacques Herzog, di Bernhard Bürgi, in: «Ottagono» n. 98, Marzo 1991, pp. 88-113.
49) Il mondo di Herzog, in: «Domus» n. 844, Gennaio 2002, pp. 44-46.
50) La reinvenzione come processo di ricerca continua. François Burkhardt intervista Jacques Herzog, in: «Rassegna» n. 80, Settembre 2005, pp. 44-46.
51) Intervista a Jacques Herzog, di Brett Terpeluk, in: «Casabella» n. 741, Febbraio 2006, pp. 24-25.
52) Philip Johnson, Architettura decostruttivista, in: Marco Biraghi e Giovanni Damiani (a cura di), Le parole dell’architettura. Un’antologia di testi teorici e critici: 1945-2000, Torino, Einaudi, 2009, pp. 371-373.
53) Peter Eisenman, Post-funzionalismo, in: Marco Biraghi e Giovanni Damiani (a cura di), Le parole dell’architettura. Un’antologia di testi teorici e critici: 1945-2000, Torino, Einaudi, 2009, pp. 255-261.
54) Peter Eisenman, Appunti sull’architettura concettuale. Verso una definizione, in: «Casabella» nn. 359-360, 1971, pp. 48-58.
You can consult:
Vittorio Magnago Lampugnani, Dizionario Skira dell'architettura del Novecento, Milano, Skira, 2000.
Matteo Siro Baborsky, Architettura XX secolo, Milano, Electa, 2001.
Eric J. Hobsbawm, Il secolo breve, Milano, Rizzoli, 2007.
Learning Objectives - Last names A-D
tr
Learning Objectives - Last names E-M
The course will provide students with a thorough background in the history of contemporary architecture with a particular emphasis on the evolution of architectural idioms from the birth of the Modern Movement to the most recent innovations. Attention will also be given to the evolution of the urban environment and the emergence of a new relationship between architecture and the city.
History of Architecture III, in fact, completes the student’s training in the history of architecture. For this reason, it is particularly important that students become aware of the reality of contemporary architecture.
The course is designed to help students orient themselves in the field where they will be working as future architects, teaching them to distinguish between the different theories, methods, and approaches that have produced such a wide variety of different results today. The course will also familiarize students with the specificity of the contemporary architectural scene and the complexity of its rapid evolution. The history of contemporary architecture, in fact, is perhaps the most tangible expressions of the vast changes taking place in contemporary society.
Prerequisites - Last names E-M
The prerequisite for taking the course is having passed the exam in History
of Archiecture II.
Teaching Methods - Last names E-M
The course is structured into a sequence of lessons discussing a wide variety of materials of fundamental importance for the study of the historical-critical topics being covered and presented in different media(lectures, articles, interviews, exhibitions, short films online). Some of these materials will be an integral part of the lessons.
Further information - Last names E-M
Cultural-exchange initiatives and events organized by the Centre for Contemporary Art Luigi Pecci in Prato and the Teatro Studio in Scandicci Krypton are planned. On-site visits to buildings of the historical period being studied and a visit to the Museo del Novecento are also scheduled. Other initiatives (meetings with architects, film showings, events) will be announced from time to time.
Type of Assessment - Last names E-M
The exam for the course will take the form of an oral interview and will focus on the themes developed during class and in the texts listed in the bibliography.
Course program - Last names E-M
The course is aimed at introducing the student to the fundamental characteristics of contemporary architecture. How can an understanding of contemporary architecture be created?
What movements have historically contributed to the development of new expression idioms, including the “languages” of contemporary architecture languages, especially to their recognition from an aesthetic point of view, so that they were able to define an era, directing lifestyles and behaviors?
Particular attention will be devoted to the birth of the Modern Movement in architecture for historical contribution it made to the issues brought into play—architecture, city, society, industry—according to a comprehensive plan of action that was ideally designed to “function” ad infinitum. The Modern Movement created a platform of thoughts, ideas, and theories that have fueled the debate on culture and contemporary architecture to this day. Not surprisingly, one of the sections of the 14th International Architecture Exhibition, with the title "Absorbing Modernity 1914-2014," is addressed to understanding of the ways in which the principles underlying the birth of the Modern Movement were absorbed at the international level through forms of contradiction, emancipation or mere habit of languages made familiar by the greatest thinkers of "modernity."
The historical overview begins from the early part of the twentieth century and concludes with the present day, examining both the questioning of the principles of the Modern Movement and the proliferation of other contemporary languages in relation to the end of the era of mechanization and entry of information technology into daily life, accompanied by the abnormal and uncontrolled development of the contemporary metropolis.